Jdi na obsah Jdi na menu
 


Havárie Britského bombardéru u Mikulovic

17. 7. 2007
Skvělá práce kluků z Klubu vojenské historie Litobratřice mne přiměla, abych se stal denním hostem jejich webových stránek a seznamoval se s výsledky, kterých dosahují a které také pravidelně zveřejňují. Právě zde jsem našel v souvislosti s pohřby německých vojáků zmínku o třech neznámých britských letcích pohřbených dne 26. července 1944 na znojemském městském hřbitově. Následující řádky mohou událost, během níž zmínění letci zahynuli, blíže osvětlit.

První nálet na pardubickou rafinerii minerálních olejů firmy David Fanto provedla v noci z 21. na 22. červenec 1944 britská 205. bombardovací skupina RAF všemi svými perutěmi dislokovanými v oblasti jihoitalského města Foggia. V prvních minutách dne 22. července 1944 vlétlo nad Pardubice nejdříve pět letounů Handley Page Halifax B. Mk. II. od 614. perutě, aby cíl osvětlilo a označilo, následováno padesáti bombardéry Vickers Wellington B. Mk. X od 37., 40., 70., 104., 142. a 150 perutě, a šestnácti Liberátory B. Mk. VI. od 178. perutě RAF a 31. perutě SAAF. Na východočeskou metropoli, aniž by útok postihl cíl, dopadlo 337 kusů pětisetliberních pum typu MCTD a 113 kusů dvěstěpadesátiliberních pum typu GPTI. Šest letounů se po operaci nevrátilo zpět.
Jedna ztráta letounu i s osádkou postihla také 150. peruť, která operovala z polního letiště Regina. Tato peruť připravila k misi deset Wellingtonů, které postupně opouštěly travnatou plochu základny krátce po dvacáté hodině. Ve 20.39 hod. jako pátý v pořadí vzlétl Vickers Wellington B. Mk. X. sériového čísla LP 204 s imatrikulací „L“, na jehož palubě letěli: pilot F/Sgt. Palmer, navigátor F/O Lyon, radista Sgt. Neilan, bombometčík F/Sgt. Jones a zadní střelec Sgt. Owen.
Okolo půlnoci se jižně od Jihlavy dostal letoun pod palbu německého nočního stíhače a pravděpodobně i flaku. S vážným poškozením otočil pilot letoun zpět a ten hořící a stále klesající dolétl nad katastr obce Němčičky u Mikulovic, kde se z poměrně malé výšky asi deset až patnáct minut po půlnoci zřítil. Jeho zhoubcem se zřejmě stal velitel 6. Staffel / NJG. 101 Oblt. Hans Krause, jehož jednotka vyzbrojená letouny typu Messerschmitt Bf 110G-4 s vybavením pro noční stíhání létala v tomto období v Parndorfu u Vídně. Pilot nárokoval sestřel v 00.06 hod. dne 22.7.1944, což časově odpovídá právě této ztrátě.
Podle dálnopisné zprávy č. 87 z 22.7.1944 odeslané v 15.50 hod. důstojníkem oblastní ochranné policie v Jihlavě poručíkem Zischkou a adresované velitelství pořádkové policie v Praze se zřítilo na pole přibližně 1,5 kilometru východně od obce Němčičky v okrese Moravské Budějovice dvoumotorové anglické letadlo s osádkou tří mužů, z nichž jeden uhořel a zbylé dva exploze pumy roztrhala. Prostor uzavřely četnické hlídky až do příjezdu odklízecí čety z brněnského letiště.
Němečtí vojáci odvezli tři rakve s ostatky britských letců do Znojma, kde je nechali dne 26.7.1944 pohřbít. Kdo byli tito letci?

Dvaadvacetiletý pilot F/Sgt. Frederick Ellis PALMER (1396770) z města Bromley v hrabství Kent.

Obrazek


Dvaadvacetiletý bombometčík F/Sgt. David Rhys JONES (1338075) z Ormore Vale v hrabství Glamorgan.

Obrazek


Dvacetiletý střelec Sgt. Edmund Lloyd OWEN (1589117) z Blaenau Festiniog v hrabství Merionethshire.

Obrazek



Ostatky pilota, bombometčíka a střelce zůstaly pohřbeny ve Znojmě až do 19. září 1947, kdy je v rámci exhumačního programu britští vojáci exhumovali a převezli na Britský válečný hřbitov do Prahy-Olšan k opětovnému pohřbení. Zde zpočívají v hrobech II. C. 1-3 dodnes.

Tolik tedy k „třem neznámým anglickým letcům“ pohřbeným dne 26.7.1944 ve Znojmě.

Pro úplnost mohu uvést ještě následující: Ostatky zbývající dvou letců nebyly nikdy nalezeny a tudíž jsou stále vedeni jako nezvěstní.
Šestadvacetiletý F/O Kenneth Brogden LYON, příslušník RCAF pocházel z města Thorndale, kraj Huron, provincie Ontario v Kanadě.
Jedenadvacetiletý Sgt. Thomas NEILAN žil až do odchodu k RAF ve městě Hamilton, hrabství Lanarkshire ve Skotsku.
Letoun Vickers Wellington B. Mk. X, sériové číslo LP 204 byl zkompletován dne 4. února 1944 zbrojařským koncernem Vickers-Armstrongs Ltd. v závodě Broughton u Chesteru. Dne 1.3.1944 stroj převzala 1. OADU a od ní dne 23.3.1944 pak 311. FTU. Od 13.4.1944 již létal ve stavu 150. perutě RAF až do 21.7.1944. O tři dny později byl ze stavu perutě odepsán.
V tuto noc došlo na území Česká republiky k dalším dvěma ztrátám letounů 205. skupiny RAF; u obce Stošíkovice na Znojemsku zmizel v bahně rybníku na plných třicet sedm let Wellington létající ve stavu 37. perutě i s osádkou a nedaleko Semína u Přelouče na Pardubicku nouzově přistál Wellington od 70. perutě a shořel. Ale to jsou již jiné příběhy.

Po dohodě s KVH Litobratřice jsem si dovolil uvést tento nepatrný příspěvek a „trochou do mlýna“ přispět k objasnění nepříliš známých událostí z válečných let na Znojemsku. Chci při této příležitosti požádat čtenáře o laskavost. Rád bych získal do svého archivu fotografie vztahující se k pohřbu a k exhumaci britských letců ve Znojmě. Budu vděčný každému, kdo mně pomůže. Fotografie by přivítali také příbuzní zahynulých letců, z nimiž jsem stále v kontaktu. Děkuji.

Jan Mahr

Pomník na místě havárie

Obrazek

Obrazek



 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Upřesnění

(Jan Mahr, 25. 7. 2007 6:57)

Pomník odhalený 21.7.1990 nebyl postaven na místě havárie, ale přibližně 500 metrů východně od skutečného místa dopadu stroje, které se nachází uprostřed lánu pole.